Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Om att bli hörd och tagen på allvar…

13.01.2016, Pia Sundell

Vi som arbetar med socialt arbete och hjälpande talar ofta om vikten av att klienter blir hörda och sedda på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Vi är mycket medvetna om vikten av att vara lyhörd och att vi måste kunna reagera på rätt signaler med rätta metoder. Vi vet att vi alltför ofta låter viktiga signaler gå oss förbi, oftast naturligtvis av misstag. Vi vet att vi inte alltid klarar av att ”läsa mellan raderna” så bra som vi borde. Vi får höra att barn, unga eller deras föräldrar upplevt att de försökt berätta om sina situationer men att det professionella nätverket helt enkelt inte hört på. Eller att de professionella inte lyssnat. I värsta fall upplever klienter att de inte blivit tagna på allvar, att de berättat om sin situation men inte fått rätt respons eller ingen respons alls. Detta är absolut inte bra. Som det nätverket som ska stöda och hjälpa familjer i olika livssituationer är viktigast av allt att vi lyssnar, ser, hör och reagerar på rätt signal på rätt sätt.

Ett ingripande, stöd eller en insats i en familjs vardag fungerar då lyhördheten varit korrekt. I bästa fall får familjen då den hjälp de behöver, på rätt stund och med rätt tillvägagångssätt. Ofta är målsättningen att hjälpa barnet/familjen med en insats som bär, i bästa fall så att just denna ena insats räcker.

Personligen fick jag nyligen uppleva att jag blev hörd och fick snabbt hjälp. Proffsen tog mej på alvar, lyssnade på mej och reagera snabbt. Jag känner stor tacksamhet över att jag blev bemött med stor respekt för situationen och fick konkret hjälp omedelbart. De professionella inte bara lyssnade och diskuterade, utan började genast agera i mitt ärende. Det som kändes mest värdefullt var att jag blev hörd och förstådd med ganska lite förklaring. Med en kort beskrivning togs jag på allvar och jag upplevde att man förstod mej.

Som förälder råkar man ibland inför situationer där man helt enkelt inte vet hur och vad man borde göra. Föräldraskap är inte enkelt. Vi gör alla misstag. Och vi gör många, många bra och fina saker för våra barn. Jag hoppas att vi alla föräldrar ska kunna be om hjälp då vi behöver. Framförallt hoppas jag att alla barn och föräldrar ska kunna få rätt sorts hjälp vid rätt ögonblick då de behöver det.

Ett gott nytt år 2016.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *